اخباروگزارشات کارگری8مهر1393

 

- اعضای شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک باکارگران اعتصابی وخشمگین درگیرشدند!

- کارگران کارخانه کاشی گیلانادرچهاردهمین روزاعتصابشان خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند

- کارگران اعتصابی معدن سنگرود درسومین روزحضورشان درتهران دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند

- اعتصاب در نیروگاه گناوه

- تجمع مربیان پیش دبستانی در اعتراض به اظهارات متناقض سخنگوی دولت

- بدهی صد هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی

- اتحاد صنفی حلقه مفقوده رفع مشکلات معیشتی معلمان

- آمار جان باختگان شرکت ملی گازاعلام شد

- سه کارگر ساختمانی در اراک بر اثر سقوط بالابرجان سپردند

- انفجار بالن تبلیغاتی یکی از کارگران شهرداری لاهیجان را به کام مرگ فرو برد

- کولبر ١٩ ساله با گلوله‌ی سپاه پاسداران به قتل رسید

اعضای شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک باکارگران اعتصابی وخشمگین درگیرشدند!

در چهارمین روز اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس، کارگران برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مذاکرات بی نتیجه دیشب، قصدتظاهرات درخارج از محوطه کارخانه داشتند. اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ضمن ایجادمانع با کارگران خشمگین درگیرشدند وظاهرا رئیس شورای اسلامی کار کارخانه غش کردو به بهداری کارخانه منتقل شد.

به گزارش 8مهرایلنا، اعضای شورای اسلامی کار ساعاتی پیش در کارخانه حاضر شدند و نتیجه مذاکرات دیشب با کارفرما و سهامدار اصلی (قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء) را به کارگران گزارش دادند.

آنطور که اعضای شورای اسلامی کار این کارخانه برای کارگران روایت کرده‌اند، تصمیم خاصی در مذاکرات دیشب گرفته نشده و زمان جلسه صرفا به گفت و شنود طرفین گذشته است.

بر اساس این گزارش، کارگران از توضیحات اعضای شورا قانع نشدند و قصد داشتند از کارخانه خارج شوند تا اعتراضشان را با تجمع بیرون از محیط کار ادامه دهند اما اعضای شورا مانع از خروج کارگران شدند.

براساس این گزارش، رئیس شورای اسلامی کار بر اثر درگیری با کارگران معترض که می‌خواستند از کارخانه خارج شوند، دچار «ضعف جسمانی» شده و به بهداری کارخانه منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، اکنون نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس به اعتصابشان دراعتراض به سه ماهه پرداخت نشدن حقوق را در محوطه کارخانه ادامه می‌دهند.

گفتنی است فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء، مدیرعامل، مدیر حراست، اعضای شورای اسلامی کار، مسئول انجمن اسلامی و فرمانده بسیج واگن پارس دیشب (دوشنبه ۷ مهر) در قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (واقع در تهران) برای رسیدگی به مطالبات کارگران تشکیل جلسه داده بودند.

کارگران کارخانه کاشی گیلانادرچهاردهمین روزاعتصابشان خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند

کارگران معترض کارخانه کاشی گیلانا در منجیل هشتم مهرماه در چهاردهمین روز از شروع اعتصابات کارگری با تجمع مقابل ساختمان اداری این کارخانه خواستار بازگشت بکار دو تن از همکاران اخراجی خود شدند.

به گزارش8مهرایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، گفت: کارگران کاشی گیلانا با ادامه اعتراضات چهارده روز گذشته‌شان، امروز بازگشت به کار دو تن از همکارانشان که روز سه شنبه (۲۵ شهریور) از سوی کارفرما اخراج شده بودند را مطالبه کردند.

او با بیان این دو کارگر در بخش‌های لعاب و کوره کارخانه کاشی گیلانا کار می‌کردند، دلیل اخراج آقایان «مهدی کاظمی» و «احمد میرزایی» را پیگیری مطالبات معوقه‌ صنفی‌شان همچون سایر کارگران عنوان کرد.

به گفته این کارگر، آقای کاظمی کارگر واحد لعاب برای پی گیری موضوع اخراج خود به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان رودبار واقع در منجیل شکایت کرده است که اولین جلسه رسیدگی به پرونده وی دیروز برگزار شد.

این کارگر یاد آور شد: همچنین مسئولان اداری کارخانه برای بازگشت به کار این دو کارگر چندین نوبت تلفنی با کارفرما وارد مذاکره شده‌اند که متاسفانه افاقه نکرده است.

او گفت: کارگران کاشی گیلانا با تجمع امروزشان به مسئولان کارخانه اعلام کردند که تصمیمهای اتخاذ شده در جهت متوقف کردن تولید، با تصمیم جمعی کارگران صورت گرفته و این دو کارگر اخراجی هیچ گونه دخالتی  در اتخاذ این تصمیم به صورت فردی نداشته‌اند.

او که به نمایندگی از سایر همکارانش سخن می‌گفت در ادامه در خصوص پی گیری مطالبات کارگران کاشی گیلانا طی چهارده روز گذشته گفت: با وجود آنکه کارگران برای چهاردهمین روز متوالی همچنان تولید را متوقف کرده‌اند اما مسئولان محلی واکنشی به اعتراض کارگران نشان نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: امروز نیز در دیدار عمومی فرماندار شهرستان رودبار با مردم شهرستان، سه تن از کارگران با وی ملاقات حضوری داشته‌اند که مجددا مشکلات کارخانه را گوشزد کردند.

گفتنی است مجموع مطالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا سال ۹۳ بیش از ۱۶ ماه است و کارگران از کارفرمای جدید انتظار دارند به صورت علی‌الحساب حقوق پرداخت نشده سال جاری کارگران را پرداخت کند.

کارگران اعتصابی معدن سنگرود درسومین روزحضورشان درتهران دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند

۲۸۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در سومین روز از حضور اعتراضی در تهران، روز سه‌شنبه (8مهر) امروز در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

به گزارش8مهرایلنا،کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در اعتراض به انحلال غیرقانونی این واحد صنعتی و پرداخت نشدن حقوق‌شان طی سه ماه گذشته روز یکشنبه (6مهر) به تهران آمدند و در مقابل وزارت کار تجمع کردند، این کارگران دیروز نیز برای اعتراض به مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن رفتند و امروز، در سومین روز حضورشان در تهران مقابل مجلس تجمع کردند.

بنابهمین گزارش،دو نفراز نمایندگان کارگران معدن سنگرود شامگاه روز گذشته در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد با علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دیدار کردند که ایشان پس از شنیدن مشکلات کارگران از زبان نمایندگانشان قول مساعدت و پی گیری داد.

گفتنی است،۲۸۰ کارگر این معدن با وجود آنکه دو شب‌ گذشته را در شرایط سختی به دور از خانواده‌هایشان سپری کرده‌اند اما تا دریافت پاسخ قاطعی از سوی مسئولان به تجمعات خود در تهران ادامه می‌دهند.

اعتصاب در نیروگاه گناوه

روز گذشته کارگران شرکت "نصب نیروی اصفهان" که پیمانکار مسئولیت نصب تجهیزات نیروگاه گناوه را به عهده دارد در پی عدم دریافت 3 ماه حقوق و مزایا از سوی این پیمانکار دست به اعتصاب زده و از ورود پرسنل کارفرما(گروه مپنا) به محوطه نیروگاه ممانعت کردند.

بنا به گزارش دریافتی ،این اعتصاب برای چندمین بار است که تکرار می شود و هر بار با گرفتن قول مساعد از سوی پیمانکار اعتصاب شکسته و کارگران به سر کار خود باز میگردند اما این بار به دلیل اتمام پروژه که فقط چند روز به اتمام عملیات نصب و راه اندازی باقیمانده و کارگران نگران از اینکه حقوق معوقه خود را نتوانند دریافت کنند دست به چنین اعتصابی زدند.

این اعتصاب بدون هرگونه خشونت و درگیری بوده و بعد از حدود 6 ساعت با حضور نیروی انتظامی وفرماندار شهر گناوه در محل نیروگاه و گرفتن قول مساعد از شرکت پیمانکار اعتصاب شکسته شد ولی با اینحال تا آخر ساعت کار روزانه تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی با ماشین و موتور سیکلت در محوطه در حال گشتزنی و مراقبت بودند.

مرجع:پیک ایران-7مهر

تجمع مربیان پیش دبستانی در اعتراض به اظهارات متناقض سخنگوی دولت

نزدیک به ۱۰۰ مربی پیش دبستانی عصر امروز (سه شنبه ۸ مهر) مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 8مهرایلنا، تجمع کنندگان که عموما از شهرهای دیگر به پایتخت آمده‌اند به اجرا نشدن قانون تعیین تکلیف استخدام حداقل ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی و استنکاف دولت از تخصیص ردیف بودجه برای استخدام‌ این مربیان معترض‌اند.

یکی از مربیان حاضر در تجمع امروز که خواست نامش فاش نشود با رد ادعای دولت مبنی بر نداشتن منابع کافی برای استخدام مربیان پیش دبستانی، به اظهارات هفته گذشته «محمدباقر نوبخت» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در نشست با فرهنگیان استان کرمانشاه اشاره کرد.

آقای نوبخت هفته گذشته گفته بود «بر اساس توافق‌های صورت گرفته مقرر شده تا در استخدام‌های آموزش و پرورش، اولویت به فرزندان فرهنگیان داده شود».

این مربی پیش دبستانی افزود: اگر دولت در ادعایش مبنی بر نداشتن منابع مالی کافی برای استخدام مربیان پیش دبستانی صادق بود، آقای نوبخت چنین سخنانی را نمی‌گفت.

او در ادامه پرسید: چطور سی هزار مربی پیش دبستانی که سال‌ها برای آموزش و پرورش کار کرده‌اند، آموزش دیده‌اند، به آنان قول استخدام داده شده است و هر هفته برای بیان مطالبات‌شان مقابل مجلس و نهاد های دولتی تجمع می‌کنند در لیست اولویت استخدام آقای نوبخت قرار نگرفته‌اند؟

او در عین حال با انتقاد از سکوت وزیر آموزش و پرورش در جلسه هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: آقای فانی در کمیسون آموزش سکوت می‌کند. در تلویزیون می‌گوید به ما ردیف بودجه استخدامی نمی‌دهند اما وزارتخانه پیگیری می‌کند. حالا هم که سخنگوی دولت گفته اولویت استخدام در آموزش و پرورش با فرزندان فرهنگیان است. ما کدام حرفشان را باور کنیم؟

او در پایان گفت: مربیان پیش دبستانی از مجلس می‌خواهند ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی را برای وزیر آموزش و پرورش اجرا کنند.

گفتنی است ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس به حق نمایندگان برای شکایت از دولت به قوه قضاییه و استیضاح رئیس جمهور یا وزراء در صورت استنکاف آنان از اجرای قانون اشاره می‌کند.

بدهی صد هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی

یکی از مشکلات مهم صندوق‌های بازنشستگی بدهی صد هزار میلیاردی دولت به آن‌هاست که از سال 75 تا امروز انباشته شده است.

به گزارش 8مهرمهر، ازجلسه غیر علنی مجلس با حضور ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ،ربیعی گزارش مفصلی را درباره وضعیت صندوق ها ارائه کرده است امروز صندوق ها با مشکلات بزرگ و قابل تأملی روبرو هستند.

برپایه این گزارش،دولت حدود صد هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق ها دارد و این بدهی ها از سال 75 تا امروز روی هم انباشته شده است. اگر این مشکلات حل نشود ممکن است در آینده با شرایطی روبرو شویم که صندوق ها حتی نتوانند حقوق بازنشستگان خود را بپردازند.

اتحاد صنفی حلقه مفقوده رفع مشکلات معیشتی معلمان

محمد حبیبی  - سازمان جهانی آموزش در سال جاری کمپینی با نام “اتحاد برای آموزش با کیفیت ” را سازماندهی کرده است. بنابر نظر این سازمان، 20 میلیون معلم، مربی و کارمند حوزه آموزش را در سراسر جهان متحد کرده است. یکی ازاهداف اصلی این کمپین تاکید بر آموزش کیفی به عنوان محور اصلی برنامه‌ریزی‌های دولتی و صنفی از سال 2015 به بعد می‌باشد. در این کمپین از معلمان جهان و اتحادیه‌های آنها خواسته شده که در سه زمینه آموزش کیفی وارد کنش جدی شوند. تدریس با کیفیت، ابزارهای آموزشی با کیفیت و محیط آموزشی با کیفیت.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1473#more-1473

آمار جان باختگان شرکت ملی گازاعلام شد

از سال 84 تا 92 در مجموع 380 نفر در اتفاقات ناشی از فعالیت در این مجموعه کشته شده‌اند که 87 درصد آنها، متعلق به بخش پیمانکاری بوده است

به گزارش 8مهراویل نیوز،محمدحسین اردشیری ظهر امروز در دومین روز همایش ایمنی و آتشنشانی و ارزیابی HSE شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران، اظهار کرد: ایمنی یک مسئولیت اجتماعی است که همه باید به آن توجه کنیم.

اردشیری خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 92 در مجموع 380 نفر در اتفاقات ناشی از فعالیت در این مجموعه کشته شده‌اند که موجب خسارت 624 میلیون دلاری شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خسارات جانی و اقتصادی، این مسئله زیان‌های روانی نیز به همراه داشته است، گفت: 87 درصد آنها، متعلق به بخش پیمانکاری بوده است.

به گفته این مسئول به ازای فوت هر یک نفر نیروی رسمی 6 نفر در بخش پیمانکاری از دنیا رفته است

مدیرکل HSE وزارت نفت با اذعان به اینکه برخی از کارمندان سازمان پس از بازنشستگی دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند، خواستار فعالیت بهتر در زمینه توجه به بهداشت در محیط کار شد.

سه کارگر ساختمانی در اراک بر اثر سقوط بالابرجان سپردند

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان مرکزی گفت: سه کارگر ساختمانی در اراک روز دوشنبه بر اثر سقوط بالابر از طبقات فوقانی یک پروژه نیمه کاره جان سپردند.

 به گزارش7مهرایرنا،قنبر فراهانی» افزود: این حادثه در ساعت 15 و 58 دقیقه عصر روزدوشنبه در یک ساختمان نیمه کاره واقع در کمربند جنوبی اراک در نزدیکی ترمینال مسافربری رخ داد.

وی توضیح داد: به دنبال تماس تلفنی مردم دو گروه امداد و فوریت های پزشکی به محل حادثه اعزام شدند که هر سه کارگر حادثه دیده به دلیل شدت جراحات وارده دردم جان داده بودند و فاقد احیای قلبی و ریوی بودند.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: در این حادثه یک دستگاه بالابر از طبقه شانزدهم این پروژه نیمه کاره به پایین سقوط کرد که به همراه آن سه کارگر نیز سقوط کردند.

فراهانی اضافه کرد: کارگرهای درگذشته دارای 22، 28 و 30 سال سن بودند و هنوز دلایل وقوع این حادثه در کارگاه مذکور اعلام نشده است.

انفجار بالن تبلیغاتی یکی از کارگران شهرداری لاهیجان را به کام مرگ فرو برد

بیژن خانی پور یکی از کارگرانی بود که سوم مهر ۹۳ برای تنظیم میزان گاز بالن تبلیغاتی دچار حادثه شد و پس از ۵روز تحمل درد ناشی از سوختگی ۵۰ درصد،صبح امروز فوت کرد.

به گزارش8مهرلاهیجان،یکی از نیروهای شهرداری لاهیجان با بیان اینکه سهل انگاری روی داده از سوی شرکت پیمانکاری مذکور بوده افزود: البته حال جسمی نماینده شرکت نیز تعریفی ندارد که امیدواریم تمامی مصدومان به زودی سلامت خود را به دست آورده و مرخص شوند.

بنابهمین گزارش، به نقل از روابط عمومی شهرداری لاهیجان، «عصر روز پنجشنبه (سوم مهر) ۵ کارگر خدمات شهرداری لاهیجان بر اثر انفجار ناگهانی یک بالن تبلیغاتی که قرار بود برروی ساختمان شهرداری و خدمات شهری به پرواز درآید به شدت دچار سوختگی شدند

گفتنی است روابط عمومی شهرداری لاهیجان، علت حادثه را سهل انگاری مالک بالن (شرکت تبلیغاتی) و عدم دقت در اندازه‌گیری میزان گاز مخصوص بالن اعلام کرده است.

برپایه گزارش همین منبع،حوادثی همچون فوت و از کارافتادگی کارگران زحمتکش شهرداری لاهیجان پیش از این نیز روی داده و اسامی همچون مرحوم “محمدخوب”،”حمید درخشان”،”ساعد آقاجانی”،”صفر شنگلی”،”علی شمسی”به گوش مردم این شهر شاید آشنا باشد.

همچنین “اصغر نیکی” و “حسین خانی پور” نیز دوتن از کارگرانی بودند که حادثه تصادف آنها را برای همیشه خانه نشین کرد.

کولبر ١٩ ساله با گلوله‌ی سپاه پاسداران به قتل رسید

در تیراندازی نیروهای مرزی سپاه پاسداران در شهرستان پاوه، یک کولبرجوان کشته شد و چهار کولبر دیگر نیز بازداشت گردیدند.

به گزارش 8مهرکُردپا، نیروهای نظامی سپاه در مرزبانی پاسگاه "ژاله" در بخش باینگان با شلیک گلوله به‌روی گروهی از کولبران، جان جوانی ١٩ را گرفتند.

این حادثه شامگاه گذشته، هفتم مهرماه در منطقه‌ی "مرخیل" از توابع شهرستان پاوه روی داده است.

منابع محلی گفته‌اند: پدرام محمدی فرزند انوشیروان اهل روستای "سریاس" طی شلیک مستقیم نظامیان حکومتی در دم جان سپرده است.

به گفته‌ی این منابع، در تیراندازی شب گذشته علاوه بر مرگ این جوان کولبر، چهار کولبر دیگر نیز توسط سپاه مرخیل بازداشت و به زندان پاوه انتقال یافته‌اند.

هشتم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری9مهر1393

 

- اعتصاب بیش از500کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به طرح جدید طبقه بندی مشاغل

- اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس برای پنجمین روز متوالی

- لغواخراج دو کارگر کارخانه کاشی گیلانا  در پانزدهمین روز اعتصاب

- کارگران اعتصابی سنگرود پس از چهار روز تجمع اعتراضی در تهران، به معدن بازگشتند

- تجمع کارگران پایانه‌های غرب تهران دراعتراض به اعمال فشار برای امضای قرارداد جدید

- تبعیض مزدی منجر به دو دستگی کارگران موقت و پیمانی شده است

- سقوط کارگر ساختمانی در رشت

- سقوط مرگبار کارگرجوان از طبقه هفتم درجهرم

اعتصاب بیش از500کارگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به طرح جدید طبقه بندی مشاغل

کارگران نیشکر هفت تپه نسبت به بازنگری غلط و ضد قوانین کاربه طبقه بندی مشاغل این مجموعه تولیدی دست به اعتصاب زدند. 20 سال است که در این مجموعه تولیدی طبقه بندی مشاغل صورت نگرفته بود و یکی از خواسته های کارگران نیشکر هفت تپه از سالها پیش این بوده است. متاسفانه مدیر عامل قبلی  آقای کاظمینی که هفته ای یکبار به این مجموعه سر می زده و اصلا هیچ گونه حرکت مثبت در رابطه با مدیریت صحیح برای این مجموعه جهت بیرون آمدن از بحران و بهبود شرایط تولید برنداشته بود در یک عمل ضد کارگری زیر این طبقه بندی مشاغل را امضا کرده و پس از به تایید رساندن به اداره کار شوش از کارخانه رفته است. مدیر عامل جدید هم نمی دانیم خبری از این کار دارد یا نه؟

شورای اسلامی کار که با تقلب به سرکار آمده و همگی کارمند می باشند طرفدار این طبقه بندی هستند چرا که با افزایش حقوق روزانه تا 11000 تومانی روبرو شده اند. در این بین کارگران با افزایش 1000 تا 3000 تومانی روبرو هستند. البته یکی از شاهکار ی آقایان این بوده که حتا بسیاری از کارگران را از گروه 12 به گرو10 تنزل دادند تا افزایش دستمزد کمتری نصیب کارگران شود.برای مثال کارگری با 16 سال سابقه و مدرک دیپلم با افزایش 2000 تومانی روبرو شده است و یا کارگری با 18 سال سابقه فقط 2400 تومان.بعضی از کارگران را هم عنوانی شغلی دیگری داده اند مثلا استادکار جوشکار را در این طبقه بندی کارگر ساده فضای سبز نام داده اند. در صورتی که کارمندان با دوسال سابقه و مدرک لیسانس 8000 تومان افزایش دستمزد داشته است. این گونه طبقه بندی کردن که در راستای ضایع کردن حقوق کارگران با همکاری مدیرعامل قبلی و شورای اسلامی کارکه همگی کارمند هستند مانند مهندس سواری و مهندس کیارسی و با همدستی اداره کار شوش صورت گرفته.در این طبقه بندی ضد قانون کار ملاک فقط مدرک تحصیلی قرار گرفته نه سابقه کاری.

تنها در طبقه بندی مشاغل نیست که کارمندان بیشترین حقوق و مزایا را می گیرند. هروقت برای کارگران امتیازی  تعلق بگیرد آنان هم سهم می برند در آخر سال عیدی و پاداش مانند کارگران می گیرند . آما اگر دولت به کارمندان امتیاز بدهد اینان آن امتیاز را برای کارگران منظور نمی کنند.

کارگران نیشکر هفت تپه ضمن مردود شمردن این گونه طبقه بندی، خواستار طبقه بندی طبق قانون کار هستند. اخبار تکمیلی را به محض رسیدن منتشر خواهیم کرد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

1393/07/09

 ساعت 10 صبح

درهمین رابطه:

بیش از ۵۰۰ کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه (واقع در شهر شوش از شهرهای شمالی استان خوزستان) صبح امروز (چهارشنبه ۹ مهر) در اعتراض به آنچه پدید آمدن شکاف عمیق حقوقی و مزدی در پی بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل می‌خواندند، دست از کار کشیدند.

به گزارش 9مهرایلنا، کارگران اعتصابی می‌گویند طرح جدید طبقه بندی مشاغل به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران کارخانه دامن زده است و خواهان تجدید نظر کلی در این طرح شده‌اند، شکافی حقوقی که بنا به گفته کارگران‌ گاه به بیش از ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بنابهمین گزارش،کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در فصل تعمیرات و نگهداری به سر می‌برد و اعتصاب کارگران به توقف کامل فرایند تعمیرات منجر شده است.

احتمال می‌رود با طولانی شدن اعتصاب کارگران، زمان بهره برداری مجدد از این واحد تولیدی که ابتدای آبان امسال اعلام شده است به تاخیر بیافتد.

گفتنی است طرح طبقه‌بندی مشاغل در پی اعتراضات کارگران در ماه‌های گذشته و بعد از ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است، آنهم در حالی که طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای تولیدی باید بر اساس قانون هر ۴ سال یکبار بازنگری شود.

در همین رابطه، یکی از کارگران که خواسته نامش فاش نشود گفته است: عوامل کارفرما و اعضای شورای اسلامی کار طرح طبقه بندی مشاغل را به صورت ناعادلانه بازنگری کرده‌اند به گونه‌ای که به جای امتیاز دادن به سابقه کار، به تحصیلات امتیاز داده‌اند، آنهم در شرایطی که ۸۵ تا ۹۰ درصد کارگران این واحد صنعتی، تحصیلاتی کمتر از دیپلم دارند.

این کارگر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه با اشاره به نارضایتی کارگران از شیوه بازنگری این طرح، افزوده است: اداره کار به دلیل موافقت شورای اسلامی کار، طرح جدید طبقه بندی مشاغل را تایید کرده است.

او در ادامه بیان کرده است: ما در هفت تپه با دو قانون کار می‌کنیم. قانون نظام هماهنگ که شامل مدیران و سرپرستان می‌شود و قانون کار که برای کارگران است.

او افزوده است: احتمال می‌رود کارخانه در آینده نه چندان دور خصوصی شود و در این صورت، مدیران و سرپرستان نیز مشمول قانون کار خواهند شد. اینان طرح طبقه بندی مشاغل را طوری نوشته‌اند که اگر این اتفاق افتاد، باز هم حقوقشان از سایر کارگران به مراتب بالا‌تر باشد چرا که سطح سوادشان بالا‌تر است.

این کارگر معترض در عین حال گفته است: جالب آنجاست که سه نفر از اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل از جمله نماینده حسابداری، مدیر امور اداری و مسئول کمیته طبقه بندی مشاغل، کارمند و مشمول قانون نظام هماهنگ بودند. دو نفر دیگر هم عضو شورای اسلامی کار و به اصطلاح نمایندگان کارگران بودند که یکی از آن‌ها سطح تحصیلات بالایی داشته است.

گفتنی است بیش از ۱۵۰۰ کارگر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه کار می‌کنند که نزدیک به ۷۰۰ نفر از آنان در بخش‌های کشاورزی و نگهبانی و سایرین در بخش‌ صنعتی این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

همچنین بیش از ۷۰۰ کارگر نی‌بر به صورت فصلی در این واحد تولیدی به کار تخصصی بریدن ساقه‌های نی‌شکر اشتغال دارند. کارگران نی‌بر همزمان با بهره برداری مجدد کارخانه و از ابتدای آبان ماه آغاز به کار می‌کنند آنهم در شرایطی که گفته می‌شود آنان علاوه بر برخی مطلبات حقوقی، به این موضوع که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل نشده‌اند نیز معترض‌اند.

اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس برای پنجمین روز متوالی

اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق به پنجمین روز متوالی وارد شد.

به گزارش 9مهرایلنا، کارگران اعتصابی واگن پارس که از ابتدای تیرماه امسال حقوق نگرفته‌اند از قول مدیران کارخانه برای پرداخت یک ماه از حقوق عقب افتاده‌شان در روزهای آینده خبر دادند.

این در حالی است که فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء به عنوان سهامدار اصلی این کارخانه با کارفرما و نمایندگان کارگران در روزهای گذشته تشکیل جلسه داده بودند، اما جلسه یاد شده بدون نتیجه خاصی پایان یافته بود که به بروز درگیری‌هایی در کارخانه در روزهای بعدی منجر شد.

در همین رابطه:

اعضای شورای اسلامی کار کارخانه واگن پارس اراک باکارگران اعتصابی وخشمگین درگیرشدند!

در چهارمین روز اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس، کارگران برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مذاکرات بی نتیجه دیشب، قصدتظاهرات درخارج از محوطه کارخانه داشتند. اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ضمن ایجادمانع با کارگران خشمگین درگیرشدند وظاهرا رئیس شورای اسلامی کار کارخانه غش کردو به بهداری کارخانه منتقل شد.

به گزارش 8مهرایلنا، اعضای شورای اسلامی کار ساعاتی پیش در کارخانه حاضر شدند و نتیجه مذاکرات دیشب با کارفرما و سهامدار اصلی (قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء) را به کارگران گزارش دادند.

آنطور که اعضای شورای اسلامی کار این کارخانه برای کارگران روایت کرده‌اند، تصمیم خاصی در مذاکرات دیشب گرفته نشده و زمان جلسه صرفا به گفت و شنود طرفین گذشته است.

بر اساس این گزارش، کارگران از توضیحات اعضای شورا قانع نشدند و قصد داشتند از کارخانه خارج شوند تا اعتراضشان را با تجمع بیرون از محیط کار ادامه دهند اما اعضای شورا مانع از خروج کارگران شدند.

براساس این گزارش، رئیس شورای اسلامی کار بر اثر درگیری با کارگران معترض که می‌خواستند از کارخانه خارج شوند، دچار «ضعف جسمانی» شده و به بهداری کارخانه منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، اکنون نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس به اعتصابشان دراعتراض به سه ماهه پرداخت نشدن حقوق را در محوطه کارخانه ادامه می‌دهند.

گفتنی است فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء، مدیرعامل، مدیر حراست، اعضای شورای اسلامی کار، مسئول انجمن اسلامی و فرمانده بسیج واگن پارس دیشب (دوشنبه ۷ مهر) در قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (واقع در تهران) برای رسیدگی به مطالبات کارگران تشکیل جلسه داده بودند.

لغواخراج دو کارگر کارخانه کاشی گیلانا  در پانزدهمین روز اعتصاب

همزمان با پانزدهمین روز از آغاز اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا، کارگران معترض از موافقت سرپرست موقت این واحد صنعتی برای بازگشت به کار دو کارگری خبر می‌دهند که چندی پیش و با شروع اعتراض کارگران، اخراج شده بودند.

به گزارش9مهرایلنا،یکی از کارگران کارخانه کاشی گیلانا گفت: براساس توافقی که روز گذشته میان نمایندگان کارگران و سرپرست موقت کارخانه صورت گرفت آقایان «مهدی کاظمی» و «احمد میرزایی» از عصر روز گذشته در محل کار خود حاضر شدند.

وی یادآور شد: توافق برای بازگشت به کار کارگران اخراج شده پس از آن صورت گرفت که روز گذشته ۱۶۰ کارگر این واحد صنعتی در حمایت از همکاران اخراجی خود در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند.

به گفته این کارگر کاشی گیلانا، آقایان کاظمی و میرزایی که به ترتیب در واحد لعاب و پرس مشغول به کار بودند به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود در تاریخ ۲۵ شهریور ماه توسط کارفرما اخراج شده بودند که به دلیل مخالفت کارفرما تلاش‌ها برای بازگشت به کار آن‌ها تا دیروز بی‌نتیجه مانده بود.

این کارگر کاشی گیلانا در عین حال از ادامه اعتصاب کارگران این واحد تولیدی خبر داد و گفت: به دلیل محقق نشدن مطالبات صنفی کارگران از جمله ۱۶ ماه پرداخت نشدن حقوق در فاصله سال‌های 88 تا امروز؛ کارگران  همچنان  در محل کار حاضر شده اما از کار کردن خودداری کرده‌اند.

وی همچنین از دیدار مشترک نمایندگان کارگران و سرپرست موقت کارخانه با فرماندار رودبار در روز گذشته خبر داد و گفت: گفته می‌شود در این نشست مشترک که در حاشیه دیدار مردمی فرماندار رودبار برگزار شده، درباره قیمت کار‌شناسی کارخانه صحبت شده است.

این کارگر کاشی گیلانا بابیان اینکه به احتمال قوی مسئله واگذاری سهام این واحد صنعتی به مدیرعامل جدید پس از پایان تعطیلات عید قربان مشخص خواهد شد، درباره مطالب نقل شده در این جلسه گفت: از قرار معلوم کار‌شناسان دادگستری نظر کار‌شناسی خود در مورد ارزش دارایی‌ها و اموال کارخانه را اعلام کرده‌اند و براین اساس شنیده می‌شود که این کار‌شناسان بدون در نظر گرفتن ارزش ریالی موجودی‌ انبارهای فنی و ضایعات، ارزش کارخانه را تا مبلغ ۴۹ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند و پیش بینی می‌شود که با احتساب ارزش ریالی انبارهای ارزش‌گذاری نشده قیمت تعیین شده تا ۵۳ میلیارد تومان هم افزایش یابد.

این کارگر در عین حال از اعتراض سهامداران کارخانه به نحوه ارزش گذاری کار‌شناسان دادگستری خبر داد و در توضیح آن گفت: در میان فهرست دارایی‌های کاشی گیلانا سند مالکیت دو واحد آپارتمان قرار دارد که محل استقرار دفتر مرکزی بوده است.

 

وی با بیان اینکه این آپارتمان‌ها در برج ونوس خیابان میرداماد تهران واقع شده است گفت: اینطور شنیده می‌شود که کار‌شناسان دادگستری هر کدام از این آپارتمان‌ها را به قیمت یک میلیارد تومان ارزش گذاری کرده‌اند که به باور سهامداران گیلانا ارزش واقعی هرکدام این واحدهای آپارتمانی بیش از مبلغ تعیین شده است.

این کارگر بابیان اینکه مجموع سهام کارخانه کاشی گیلانا به نسبت ۵۱ به ۴۹ درصد میان مدیرعامل سابق و سایر سهامدران این واحد صنعتی تقسیم شده است، افزود: از پیش از اتفاقاتی که در ‌‌نهایت به دستگیری مدیرعامل پیشین کارخانه منجر شده بود سایر سهامداران گیلانا آمادگی خود را برای فروش سهام خود اعلام کرده بودند و در حال حاضر نیز شنیده می‌شود که در خصوص فروش سهام خود به مدیرعامل کنونی کارخانه جلسه مشترکی داشته‌اند.

در همین رابطه یک منبع آگاه پیرامون وضعیت واگذاری سهام کارخانه به مدیرعامل جدید گفت: طبق شنیده‌ها کار‌شناسان دادگستری ارزش کارخانه را در حدود ۵۰ میلیارد تومان تعیین کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ریالی بدهی‌های این واحد صنعتی تا حدود ۲۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد که ارزش‌گذاری کار‌شناسان دادگستری بیشتر از مقداری است که توسط مدیریت جدید کارخانه برآورد شده بود.

این مقام مطلع با یادآوری اینکه مدیر عامل جدید کارخانه گیلانا درصدد بود ابتدا ۵۱ درصد سهام متعلق به مدیرعامل پیشین را خریداری کند، گفت: هنوز مدیرعامل جدید هیچ واکنشی به قیمت تعیین شده نشان نداده است.

کارگران اعتصابی سنگرود پس از چهار روز تجمع اعتراضی در تهران، به معدن بازگشتند

کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) پس از چهار روز اقامت در تهران برای اعتراض به دریافت نکردن ۳ ماه حقوق و مصوبه انحلال معدن، بنا به گفته خود «با دریافت قول مساعد از وزیر صنعت برای بررسی این موضوع در جلسه امروز هیئت دولت» به محل زندگی‌شان در شهرستان رودبار بازگشتند اما ۳۰ نفر از نمایندگان آنان برای پی‌گیری مطالبات‌شان در تهران باقی‌مانده‌اند.

بنابه گزارش9مهرایلنا،در تجمع روز گذشته کارگران معدن سنگرود در مقابل ساختمان مجلس، ۲۵۰ کارگر با امضای نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس مشکلاتشان را تشریح کردند و پس از طرح این نامه در کمیسیون صنعت و معدن مجلس، اعضای این کمیسیون از نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کردند و وی نیز در ساعت ۳ بعد از ظهر در این کمیسیون حضور پیدا کرد.

 نعمت‌زاده (وزیر صنعت) در این جلسه قول پی گیری و بررسی مشکلات معدن سنگرود را در جلسه امروز (۹ مهر) هیئت دولت داد.

برپایه این گزارش،سایر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مربوطه موافقت خود را منوط به توافق وزیر صنعت و معدن کرده‌اند و با توجه به قول پی‌گیری وزیر، کارگران به محل سکونت‌شان اعزام شدند و تنها ۳۰ نفر از کارگران برای پی‌گیری در تهران ماندند.

گفتنی است، کارگران معدن سنگرود پس از شش روز اعتصاب و در واکنش به بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالبات‌شان، از روز یکشنبه ۶ مهر به تهران سفر کردند. این کارگران طی چهار روز اقامت در تهران تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت کار، ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن، و ساختمان مجلس برگزار کردند.

تجمع کارگران پایانه‌های غرب تهران دراعتراض به اعمال فشار برای امضای قرارداد جدید

کارگران معترض سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای غرب تهران صبح امروز در مقابل ساختمان شورای شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زدند اما با درخواست حراست این نهاد، کارگران به داخل ساختمان شماره ۲ شورای شهر وارد شدند.

به گزارش 9مهرایلنا، صبح امروز ۳۰ نفر از کارگران پایانه‌های غرب تهران به‌دلیل آن‌چه که بی‌اعتنایی مذیرعامل به مطالبات‌شان خوانده می‌شود، در اعتراض به اعمال فشار برای امضای قرارداد جدید، دریافت سه ماه علی‌الحساب حقوق و دستمزد، سه ماه تعویق در پرداخت حق بیمه و نپرداختن حق اولاد شهریورماه در مقابل ساختمان شورای شهر تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از کارگران درباره دلایل این تجمع  اظهار داشت: پیمانکار هر روز ما را زیر فشار قرار می‌دهد که باید قرارداد‌های جدید را امضا کنید و گرنه همین رویه پرداختی ادامه خواهد یافت.

به گفته این کارگر پایانه غرب، پیمانکار سه ماه قبل قرارداد جدیدی را به کارگران پیشنهاد داد که بر اساس آن با تقسیم کار به روزانه و شبانه، حقوق دریافتی کارگران کاهش می‌یابد اما کارگران از امضای این قرارداد سر باززده‌اند.

این کارگرگفت: مدیرعامل به تمامی کارگران معترض گفته است تا از هرگونه تجمع اعتراضی اجتناب کنند زیرا «با پلیس امنیت هماهنگ شده تا معترضان را دستگیر کند» اما طی تماس تلفنی کارگران با آقای هدایتی در پلیس امنیت، آنان از ما خواستند تا به‌صورت آرام و در داخل ساختمان به گفتگو و مذاکره بپردازیم.

این کارگر پایانه ادامه داد: ما به‌این دلیل در اینجا گردهم آمده‌ایم تا بفهمیم مرجع رسیدگی به مشکل ما کیست و چه کسی باید پاسخگوی سه ماه تعویق حق بیمه و حقوق‌ ما باشد.

بنابه گزارش همین منبع، در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صبح امروز کارگران معترض پایانه‌های غرب تهران و مسئولان شهرداری، کارگران همزمان به دیوان عدالت اداری و وزارت تعاون، کار و رفاه شکایت کردند.

یکی از کارگران شرکت‌کننده در تجمع اعتراضی کارگران پایانه‌های غرب تهران ، اظهار داشت: «سجادی» مسئول بازرسی شهرداری مرکز در مذاکره با کارگران معترض تاکید کرده به‌دلیل اجرای اصل برون‌سپاری بخشی از وظایف دولت به بخش خصوصی، کارگران می‌بایست قراردادهای خود را امضا کرده و به کار بازگردند.

بنا به اظهارات این کارگر، کارگران نیز با شنیدن این سخنان با اشاره به کاهش ۴۵۰ هزار تومانی حقوق و مزایای خود اظهار داشتند چنین قراردادی ظلم به کارگران بوده و باید پیمانکار تغییر کند.

این کارگر افزود: سجادی پس از شنیدن این سخنان کارگران با مسئولان بازرسی سازمان پایانه‌ها و پارک سوار غرب، حراست سازمان پایانه‌ها و رییس ترمینال غرب گفتگوهایی را در خصوص حل مشکل کارگران انجام داد اما باز گفته‌های قبلی خود را مبنی بر بازگشت به کار و پذیرفتن شرایط حاضر تکرار کرد.

این کارگر معترض ادامه داد: کارگران نیز برای ادامه اعتراض خود به دیوان عدالت اداری و وزارت کار مراجعه و شکایت‌نامه‌‌های دیگری را تنظیم کردند.

تبعیض مزدی منجر به دو دستگی کارگران موقت و پیمانی شده است

کارگران پتروشیمی بوعلی‌سینا (بندر امام خمینی) در اعتراض به پرداخت‌های حداقلی خود از طرف کارفرما تهدید به اخراج می‌شوند.

به گزارش9مهرایلنا،یکی از کارگران پتروشیمی بوعلی‌سینا که خواست نامش محفوظ بماند با بیان این مطلب گفت: اخیرا حقوق و دستمزد بیش از ۵۰ نفر از کارگران «قرارداد موقت» پتروشیمی بوعلی‌سینا افزایش پیدا کرد اما کارگران «قرارداد پیمانی» که بیش از ۴۰۰ نفر هستند هیچ تغییری در حقوق و دستمزدشان نداشتند و این موضوع حس تبعیض در بین آنان را تقویت کرده است.

این کارگر پتروشیمی اختلاف پرداخت حقوق با وجود انجام کار برابر را منجر به «دو دستگی» در بین کارگران دانست و ادامه داد: کارگران در اعتراض به این تبعیض به رییس امور پیمان‌های پتروشیمی بوعلی‌سینا مراجعه کردند اما وی با بیان این‌که «حق اعتراض ندارید» و «باید تابع قانون کار عمل کرد» آنان را از هر گونه اعتراضی بر حذر داشت.

به گفته این کارگر پتروشیمی، کارگران محبورند تا با کار زیاد (اضافه‌کاری) این کمبود مزدی را جبران کنند، اما باز شاهد آن هستند که در وضعیت اصلی تغییری ایجاد نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مجتمع پتروشیمی بوعلی در منطقه پتروشیمی بندرامام به پرداخت اندک شهره است.

سقوط کارگر ساختمانی در رشت

یک کارگر حلب کار که به منظور تعمیر شیروانی، بدون هیچ گونه وسیله ایمنی و حفاظتی در پشت بام یک آپارتمان چهار طبقه در خیابان سعدی رشت مشغول به کار بود از پشت بام سقوط کرد و در دم جان سپرد.

با شروع فصل سرما در گیلان حوادث اینچنینی بسیار به چشم می خورد. کارگران حلب کار که به صورت انفرادی کار می کنند معمولا فاقد بیمه تامین اجتماعی بوده و غالبا کارگران بیکاری هستند که به طور مقطعی و فصلی به این کار می پردازند.

کارگران حلب کاردر واقع بخشی از کارگران ساختمانی می باشند که به دلیل نداشتن هیچ تشکلی، بدون بیمه و وسایل ایمنی جان خود را به خطر می اندازند تا معاش خود و خانواده را تامین کنند.

کارگران ساختمانی برای بیمه شدن باید بعد از ارائه گواهی مهارت، کارت پایان خدمت، فتوکپی شناسنامه خود وخانواده و واریز مبلغی پول به حساب انجمن صنفی کارگران ساختمانی، آدرسی را به عنوان محل کار معرفی کنند و بعد از ثبت نام اینترنتی مدت طولانی منتظر بمانند و هرگاه نام آنها در سایت مربوطه درج شد برای مراحل بعدی مراجعه نمایند. این روند معمولا ماهها طول می کشد و از طرفی برای کارگرانی نظیر کارگران حلب کار که به طور انفرادی کار می کنند امکان معرفی آدرس محل کار وجود ندارد.

 

اگرچه کارگران ساختمانی برای بیمه شدن باید از هفت خوان بگذرند اما سقوط و مرگ انها در کمتر از چند ثانیه اتفاق می افتد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

7/7/93

سقوط مرگبار کارگرجوان از طبقه هفتم درجهرم

سقوط يک نصاب آسانسور از طبقه هفتم ساختمان در حال ساخت در شهرستان"جهرم" استان فارس، مرگ وي را رقم زد.

به گزارش9مهر پايگاه خبري پليس، فرمانده انتظامي شهرستان "جهرم" در اين خصوص گفت : در پي اعلام مرکز فوريت هاي پليسي 110 مبني بر سقوط يک نفر از ساختمان در حال ساخت در شهر جهرم ، بلافاصله ماموران در محل حاضر شدند.

سرهنگ "يوسف ملك زاده" افزود : در اين حادثه يک نصاب آسانسور که جواني 23 ساله بوده در حال کار در ساختمان از طبقه هفتم به پايين سقوط كرده که بر اثر شدت جراحات وارده فوت مي کند.

نهم مهرماه1393

 

 

اخباروگزارشات کارگری10مهر1393

 

- مدیر داخلی کارخانه واگن پارس در ششمین روز اعتصاب کارگران استعفا داد

- فرصت سه روزه کارگران کارخانه کاشی گیلانا برای پرداخت مطالبات‌‌شان درشانزدهمین روزاعتصاب!

- ادامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با مقامات دولتی به دوشنبه موکول شد

- اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه به طور مشروط خاتمه یافت

- اخراج 15 کارگر شهرداری کاشمر

- نگهبانان پایانه‌های تهران: نمی‌خواهیم به سرنوشت قاتلان علی چراغی دچار شویم

- کارخانه ذرت خشک‌کنی در روانسر، جان دانشجوی کارگر را گرفت

- سقوط مرگبارکارگری جوان برروي ميلگردهاي پروژه ساختماني

- اعتراض کارکنان معدن فریپورت اندونزی به حادثه مرگبار

مدیر داخلی کارخانه واگن پارس در ششمین روز اعتصاب کارگران استعفا داد

مدیر داخلی واگن پارس اراک در ششمین روز اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر این واحد تولیدی استعفاء داد.

به گزارش10مهر ایلنا، مدیر داخلی واگن پارس در پی طولانی شدن اعتصاب کارگران این واحد تولیدی استعفاء داده است.

کارگران معترض پیش‌تر در تجمعات‌شان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای مدیران این واحد تولیدی شده‌ بودند.

بر اساس این گزارش، کارفرما در آستانه تعطیلات نیمی از حقوق یک ماه را به کارگران پرداخت کرده است.

به گفته یکی از نمایندگان کارگران، کارخانه واگن پارس روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود و کارگران از روز دوشنبه مجددا در این واحد تولیدی حاضر می‌شوند و در صورت محقق نشدن مطالبات‌شان به اعتصاب‌ ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران در روز اول اعتصاب گفته بود: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله اعتصاب، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.

گفتنی است کارگران واگن پارس در اعتراض به تعویق حقوق از ابتدای تیر امسال تا کنون؛ از روز شنبه (۵ مهر) دست از کار کشیده‌اند.

فرصت سه روزه کارگران کارخانه کاشی گیلانا برای پرداخت مطالبات‌‌شان درشانزدهمین روزاعتصاب!

کارگران کارخانه کاشی گیلانا در شانزدهمین روز اعتصاب می‌گویند در صورتی که راجع به مطالبات‌ معوقه‌شان تا دوشنبه هفته آینده (۱۴ مهر) تصمیمی گرفته نشود، اعتراض خود را به شیوه دیگری ادامه خواهند داد.

به گزارش 10مهرایلنا، اعتصاب ۱۶۰ کارگر کاشی گیلانا در حالی به شانزدهمین روز متوالی وارد شده است که هیچ یک از مقامات دولتی شهرستان رودبار تا امروز به مطالبات کارگران اعتصابی پاسخ مشخصی نداده‌اند.

کارگران اعتصابی به تعویق ۱۶ ماهه حقوق‌ در فاصله زمانی ۵ سال گذشته (از ۸۸ تاکنون) و پرداخت نشدن حداقل ۳۰ ماه از حق بیمه‌شان‌ معترضند.

در همین رابطه، یکی از کارگران گفت: کارگران از مسولان دولتی شهرستان برای رسیدگی کردن به مطالبات‌شان ناامید شده‌اند. ما اعتصاب را شنبه هم ادامه می‌دهیم و در صورتی که تا دوشنبه (پایان تعطیلات) اتفاق جدیدی نیافتد، شیوه دیگری را برای پیگیری مطالبات‌مان در پیش خواهیم گرفت.

او در ادامه بیان کرد: قرار است طی روزهای آینده جلساتی میان مدیرعامل جدید و سهامدارن کارخانه برگزار شود تا درباره واگذاری سهام این کارخانه به مدیرعامل جدید تصمیمی گیری شود.

او در عین حال با انتقاد از اصرار مقامات دولتی شهرستان رودبار بر انجام این واگذاری، گفت: حدود ۵ ماه است که فعالیت کارخانه کاشی گیلانا با مدیرعامل جدید از سر گرفته شده است اما او در طول این مدت حقوق کارگران را به صورت علی‌الحساب ماهی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان واریز کرده است.

این کارگر ناراضی در ادامه گفت: مدیرعاملی که به تعهداتش در پرداخت مطالبات قبلی کارگران پایبند نیست و نتوانسته حقوق آنان را در دوره مدیریتش پرداخت کند، چگونه از عهده اداره این واحد تولیدی بر خواهد آمد؟

گفتنی است کارگران کاشی گیلانا پیش تر گفته بودند: یکی از مشکلات کارگران با کارفرمای جدید توهین‌های کلامی مکرر او به کارگران است که کارگران را با اسامی حیوانات صدا می‌زند.

این در حالی است که کارفرمای سابق کارخانه کاشی گیلانا نیز در پی شکایت کارگران مبنی بر عدم پرداخت حقوق و بیمه با حکم مراجع قانونی شهرستان رودبار در آبان ماه سال گذشته بازداشت شد.

ادامه مذاکرات کارگران معدن سنگرود با مقامات دولتی به دوشنبه موکول شد

ادامه مذاکرات نمایندگان کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) با شماری از مسئولان دولتی برای رسیدگی به مطالبات کارگران به دوشنبه هفته آینده موکول شد.

به گزارش 10مهر ایلنا، نمایندگان کارگران معدن سنگرود صبح امروز (پنج شنبه ۱۰ مهر) با معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مدیر حراست این مجموعه و معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در تهران تشکیل جلسه دادند.

بر اساس این گزارش، طرفین در این جلسه تصمیم گرفته‌اند مذاکرات را از دوشنبه هفته آینده و بعد از تعطیلات عید قربان از سر بگیرند.

صد‌ها کارگر معدن سنگرود به انحلال غیرقانونی این واحد معدنی و پرداخت نشدن حقوقشان طی سه ماه گذشته معترض‌اند.

گفتنی است کارگران معدن سنگرود پس از شش روز اعتصاب و در واکنش به بی‌توجهی مسئولان استانی به مطالباتشان از روز یکشنبه ۶ مهر به تهران سفر کردند.

این کارگران طی چهار روز اقامت در تهران تجمعاتی اعتراضی در مقابل وزارت کار، سازمان توسعه و نوسازی معادن و مجلس برگزار کردند.

آنان با دریافت قول مساعد از وزیر صنعت برای بررسی این موضوع در جلسه دیروز هیات دولت به محل زندگیشان در شهرستان رودبار بازگشتند اما ۳۰ نفر از نمایندگان آنان برای پی‌گیری مطالباتشان در تهران مانده‌اند.

مذاکرات صبح امروز نمایندگان کارگران با مسئولان دولتی در پی تصمیم هیات دولت مبنی بر پیگیری این موضوع از طریق وزارت کار بوده است.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه به طور مشروط خاتمه یافت

اعتصاب بیش از ۵۰۰ کارگر صنعتی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به طور مشروط پایان یافته است.

به گزارش 10مهرایلنا، مدیرعامل، مدیر حراست، مدیران داخلی و اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عصر دیروز (چهارشنبه ۹ مهر) در پی اعتصاب کارگران تشکیل جلسه دادند و خواسته آنان را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه تصمیم گرفته شده است برگه‌هایی میان کارگران توزیع شود تا آنان اعتراض‌شان را به طرح جدید طبقه بندی مشاغل بنویسند و به کمیته طبقه بندی مشاغل کارخانه تحویل دهند.

این کمیته اعلام کرده است بعد از بررسی اعتراضات در سریع‌ترین زمان ممکن به بازنگری مجدد طرح اقدام خواهد کرد.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفته است کارگران در پی تصیمات اتخاذ شده در جلسه دیروز به کار بازگشته‌اند اما منتظر اعلام نظر نهایی کمیته طبقه بندی مشاغل هستند.

کارگران دیروز گفته بودند طرح جدید طبقه بندی مشاغل به شکاف عمیق حقوقی میان کارگران، کارمندان، سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران کارخانه دامن زده است و آن‌ها خواهان تجدید نظر کلی در این طرح هستند.

گفتنی است طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پی اعتراضات صنفی کارگران در ماه‌های گذشته و بعد از ۲۲ سال تاخیر از ابتدای شهریور امسال اجرا شده است، آنهم در حالی که این طرح در واحدهای تولیدی باید بر اساس قانون هر ۴ سال یکبار بازنگری شود.

اخراج 15 کارگر شهرداری کاشمر

ایسناطی گزارشی بتاریخ10مهر،ازاخراج 15 نفر از کارگران شهرداری کاشمرخبرداد.

براساس این گزارش،تعدادی ازاین کارگران اخراجی 12 سال سابقه کاری دارند.درهمین رابطه روز گذشته کمیته کار و کارگری در محل اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی شهرستان تشکیل شده است.

نگهبانان پایانه‌های تهران: نمی‌خواهیم به سرنوشت قاتلان علی چراغی دچار شویم

کارگران بخش نگهبانی پایانه‌های شهر تهران پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات روز گذشته‌ در شورای شهر تهران، با ارسال نامه‌ای ۱۵۰ امضایی خطاب به چند تن از مقامات کشوری و شهر تهران، نسبت به آنچه «تشویق به درگیری با مردم از جانب پیمانکار» خوانده‌اند هشدار دادند. این کارگران نوشته‌اند «نمی‌خواهیم به اتفاقی که چندی پیش برای کارکنان سد معبر پیمانکار منطقه ۴ افتاد دچار شویم».

به گزارش 10مهرایلنا، پس از آنکه روز گذشته حدود ۳۰ نفر از نگهبانان پایانه‌ها غرب تهران برای اعتراض به تغییر قرارداد مستقیم با سازمان پایانه‌ها و واگذاری‌ مسئولیت‌شان به بخش پیمانکاری، در مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند، حراست شورای شهر از آنان درخواست کرد که به داخل ساختمان شماره ۲ شورا بروند اما با وجود تمکین معترضین، مذاکرات کارگران با چند تن از اعضای شورای شهر بی‌نتیجه ماند.

پس از مذاکرات دیروز، روز پنجشنبه (۱۰ مهر) ۱۵۰ نفر از کارگران بخش نگهبانی پایانه‌های غرب، شرق، جنوب و بیهقی واقع در شهر تهران با امضای نامه‌ای خطاب به چند تن از مقامات کشوری و شهری از جمله رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، به تشریح مشکلات صنفی خود پرداخته‌اند.

این کارگران در نامه مذکور سوابق کاری خود را بیش از ۱۵ سال ذکر کرده‌اند و آورده‌اند که پس از آنکه در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۸ مسئولیت شغلیشان با تغییر قرارداد، به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شد «پیمانکار از عدم آگاهی پرسنل سوءاستفاده نموده و حق و حقوق کارکنان را ضایع کرد».

این کارگران که طی سه ماه گذشته از امضای قرارداد جدید با این شرکت پیمانکاری خودداری کرده‌اند، در این نامه مدعی شده‌اند که از جانب مدیرعامل و مدیران پایانه‌ها برای امضای قرارداد تحت فشار هستند و در این خصوص تهدید به اخراج شده‌اند.

این کارگران شرکت پیمانکاری را متهم به تشویق نگهبانان برای درگیری با دستفروشان کرده‌اند و نوشته‌اند با وجود آنکه به آن اطمینان داده می‌شود که پس از درگیری «از جانب ارگان‌های دیگر از شما حمایت می‌شود» اما آنان نمی‌خواهند به سرنوشت ماموران پیمانکاری سد معبر منطقه چهار تهران دچار شوند.

اشاره این کارگران به حادثه‌ای است که در تاریخ ۱۶ مردادماه سال جاری رخ داد. طی این حادثه یک کارگر شهری به نام علی چراغی بر اثر ضرب و شتم ماموران منسوب به سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران راهی بیمارستان شد و یک هفته بعد، در تاریخ ۲۳ مردادماه جان باخت.

کارخانه ذرت خشک‌کنی در روانسر، جان دانشجوی کارگر را گرفت

یک جوان  اهل شهرستان روانسر هنگام کار به دلیل وقوع حادثه کار، جان خود را از دست داد.

به گزارش 10مهرکُردپا، جوانی ٢٤ ساله که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی از یک دانشگاه دولتی بوده در کارخانه "ذرت خشک‌کنی" شهرستان روانسر به دلیل حادثه کار جان سپرد.

هویت این جوان، فریاد یاری و از اهالی روستای "حسن‌آباد" است.

مرگ وی زمانی به وقوع پیوسته که مشغول تخلیه بار حاوی دانه‌های آفتابگردان بوده و بر اثر ریزش این دانه، دچار خفگی می‌شود.

به گفته یک منبع مطلع، این جوان روانسری که دارای مدرک لیسانس بوده به دلیل بیکاری و عدم استخدام در ادارت دولتی در کارخانه روستایشان مشغول کار بوده است.

در ایران اکثر دانشجویان پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در ادارات و نهادهای دولتی استخدام نمی‌شوند و به همین دلیل برای امرارمعاش به کارگری و حتی کولبری روی می‌برند .

سقوط مرگبارکارگری جوان برروي ميلگردهاي پروژه ساختماني

کارگری هنگام کار در يک پروژه ساختماني در اتوبان همت از روي داربست سقوط و بر روي ميلگردهاي ريخته شده بر روي زمين افتاد و جان سپرد.

به گزارش 10مهرپايگاه خبري پليس،ساعت 14روز گذشته خبر سقوط کارگر جواني از روي داربست ساختماني به ماموران کلانتري 181 عوارضي اعلام و بلافاصله ماموران اين يگان به همراه عوامل اورژانس در محل حاضر شدند.

مشاهدات ماموران حکايت از آن داشت که در يک کارگاه بزرگ ساختماني تجاري در انتهاي بزرگراه همت،کارگر جوان تبعه افغان زماني که مشغول کار بر روي داربست بود ناگهان بر اثر بي احتياطي از روي داربست سقوط و بر روي ميلگردهاي که روي زمين ريخته شده بود افتاده و به شدت زخمي مي شود.

گفتني است،پيکرغرق به خون کارگربخت برگشته بلافاصله به وسيله اورژانس مستقر در محل به بيمارستان ميلاد منتقل که علي رغم تلاش کادر پزشکي مصدوم به علت شدت جراحات وارده فوت مي شود.

اعتراض کارکنان معدن فریپورت اندونزی به حادثه مرگبار

کارکنان واحد اندونزی شرکت آمریکایی فریپورت مک موران دسترسی به محل معدن مس گراسبرگ را در اعتراض به شماری حوادث مرگبار که در این معدن اتفاق افتاده است، مسدود کردند.

به گزارش 9مهرماین نیوز، معدنکاری روباز در معدن گراسبرگ که یکی از بزرگترین معادن مس جهان است و در پاپوای اندونزی قرار دارد از روز شنبه بدنبال کشته شدن چهار کارگر در حادثه واژگونی یک کامیون، به صورت موقت معلق شد.

به دنبال این حادثه کارکنان از روز چهارشنبه اقدام به بستن معدن کردند. رویترز به نقل از کارکنان این معدن از حضور 500 نفر در این اعتراض خبر داد.

حداقل سه حادثه مرگبار از سال گذشته در مجتمع پاپوا اتفاق افتاده است.

دهم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com